Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben om hem met een glimlach neer te zetten. Zeker in zijn verlengde versie. Wat dat betreft is de nieuwe Range Rover Sport ‘just what the doctor ordered’. Net iets handzamer, evenveel klasse en stijl en minstens zo comfortabel. Met als extra pluspunt een scheutje extra dynamiek.

Redactie: Rob van Ginneken
Fotografie: RvGP, Range Rover

In veel opzichten blijft Range Rover onovertroffen. Dan hebben we het niet alleen over zijn highend Britse stijl. Buiten gebaande wegen is het een van de meest capabele terreinwagens die er bestaan, maar dan tegelijkertijd gezegend met een reiscomfort van het type ‘zonder gedoe in een keer naar Zuid-Frankrijk’. Elk nieuw model staat omcirkeld in de auto-journalistieke agenda. De Britten zijn tijdens de perspresentaties namelijk meester in het bedenken van ogenschijnlijk onmogelijke routes en uitdagingen, die bij nader inzien met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus worden doorstaan. Van rotsachtige grachten en woestijnduinen rondom Marrakesh, via het beklimmen van een ogenschijnlijk onneembaar steile bunker, afdalingen die je hart in de keel doen kloppen tot modderige rivierdoorwadingen van een klein metertje diep. Serieus, met het water tot aan de raamranden!

Evenzoveel ‘dat gaat niet goed komen’ momenten achter het stuurwiel laat de Range Rover met speels gemak achter zich. Verklaarbaar. De Britten zijn niet voor niets de uitvinders van dit type uitzonderlijk geavanceerde en capabele vierwielaangedreven auto. En dan… even met wat water afspoelen en stijlvol op pad voor een volgende road trip. Of een zakelijke rit natuurlijk. Al dan niet met boot- of paardentrailer op de – vanzelfsprekend elektrisch uitklapbare – trekhaak. Hij mag als een extra vinkje in zijn CV als multitalent namelijk ook nog drie ton trekken. 

Extra handelbaar
In zijn nieuwste incarnatie Range Rover Sport krijg je dat alles in een nog altijd imposante en ingetogen stijlvolle, maar deze keer toch compactere verpakking. Ook in druk verkeer iets meer op zijn gemak en met de beslist aan te raden optie vierwielbesturing zelfs verbluffend wendbaar. Wel zo prettig bij parkeren en pakweg de parkeergarage. Waar hij met een hoogte van 182 centimeter veelal goed kan komen, trouwens. 

Misschien meteen een zijstapje: dankzij de geavanceerde luchtvering kun je de Range Rover Sport in drie rijhoogten verstellen. Ook een relatief lage hoogte zoals die bij het in- en uitstappen wordt automatisch gekozen. Dat alles in combinatie met de verhoogde Command Driving Position SUV-zitpositie die Range Rover – misschien ietsjes onbescheiden – claimt te hebben ontwikkeld. Zeker is in elk geval dat je vanuit je zitpositie een mooi overzicht op het verkeer rondom hebt. En mocht daar in bepaalde hoekjes nog enige twijfel over bestaan, dan voorzien de Britten in een soevereine verzameling cameraatjes en hightech beeldsoftware. Zodat je letterlijk tot onder de auto kijkt naar mogelijke obstakels en desgewenst zelfs in een soort vogelvlucht rondom je Range Rover Sport lijkt te kunnen cirkelen. Zo bouwen de Britten aan de optimale werkplek voor ‘een zelfverzekerde rijder’.

In stilte genieten
De volle omvang van zijn kwaliteiten wordt letterlijk en figuurlijk duidelijk wanneer je met de Sport P440e Dynamic HSE op pad gaat. Meteen herkenbaar als telg van Range Rover-familie. Stoer, stijlvol en met zijn duidelijk ‘zachtere’ nieuwe vormgeving ook wat meer ingetogen. Instappen gaat met dank aan de luchtvering als gezegd soepel. Ook achterin, waar de passagiers een al bijna even comfortabele en ruime zitplek vinden. Het geheel ademt de sfeer van een met hoogwaardige materialen en verfijnde techniek ingerichte Engelse lounge. Alles werkt zo vanzelfsprekend comfortabel en ontspannen dat je bijna moet opletten waaróm dat het geval is. Knap gedaan. Stoelen en zithouding zijn top en vanzelfsprekend veelvoudig instelbaar. De afwerking op bijpassend niveau. 

Een belangrijke troefkaart en meteen de belangrijkste reden om juist déze Sport te kiezen is de PHEV-aandrijflijn. Een kloek oplaadbaar accupakket zorgt ervoor dat hij ook volledig elektrisch te rijden is. In stilte genieten, zogezegd. In ‘fluister range’ zal tachtig tot negentig kilometer haalbaar zijn. Daarbij komt het standaard highend Meridian audiosysteem trouwens volledig tot zijn recht. Zijn elektrische actieradius is veelal voldoende voor woon-werkverkeer, wellicht zelfs meerdere dagen. Dat kan ook tamelijk vlot gaan, want hij kán tot 140 kilometer per uur topsnelheid met nul emissie rijden. Weer opladen? Aan de thuislader lukt dat in een handvol uren en aan de snellader – 50 kW – in een minuut of 40.

De logische keuze
De 440 pk sterke combinatie van de drieliter zesclinder lijnmotor en een eveneens gespierde elektrische aandrijving is de logische keuze zolang Range Rover geen dedicated EV in huis heeft. Volgend jaar waarschijnlijk. Hij biedt niet alleen een moeiteloos ontplooid rijcomfort, maar krijgt met zijn zeer gunstig lage emissiewaarden vooral ook een thumbs up van onze overheid. Lees: zeer aanzienlijk minder BPM ‘milieuheffing’ in zijn prijs. De dik gespecificeerde P440e Sport Dynamic HSE zoals we hem reden komt daarmee op 138 mille. In deze hogere managementklasse heb je daarmee een boel auto voor het geld. Met een geheel eigen uitstraling en allround capaciteiten zoals die elders nauwelijks te vinden zijn. Dat geldt overigens ook voor zijn veiligheidstechniek – de volle vijf EuroNCAP sterren – en het infotainment en audiosysteem.

In de test kozen we zelf vaker voor de rijstand hybrid, waarbij de beide aandrijvingen en de vrijwel onmerkbaar schakelende acht-versnellingsautomaat intelligent samenwerken. In alle rust en souplesse, maar tegelijkertijd met maximale prestaties voor het grijpen door simpelweg een gasvoetbeweging. Dan doet de Sport zijn naam eer aan en gaat er als de spreekwoordelijk brandweer vandoor. Nul naar honderd in minder dan zes tellen en een elektronisch begrensde top van 225. Daarbij leg je in de besturing en remwerking onvermoede dynamische trekjes aan de dag. Een auto met twee karakters zogezegd. 

Vanzelfsprekend verbruikt hij in al zijn tijdloze élégance dan wel ‘ietsjes’ meer. Meer ingetogen rijdend noteer je op grotere afstanden gemiddeld rond de een op vijftien. Opmerkelijk gunstig voor zo’n 495 centimeter grote en behoorlijk zware toplimousine. Als gezegd kan dat met trouw laden van het PHEV-systeem desgewenst ook ‘nul’ brandstof zijn. Lees: zo’n 30 kWh elektrische energie om tussen de 80 en 110 kilometer woon-werk te rijden. Rijkosten-technisch zal het elkaar momenteel niet veel ontlopen. Grote troef is de rust die de elektrificatie biedt. Voor zakelijke en milieubewuste rijders heeft het een uiterst heilzame werking op de ‘CO2 boekhouding’.

De Range Rover Sport Dynamic HSE is er vanaf 125.852 euro, vanzelfsprekend met een al ‘Brits nobele’ hightech uitrusting. 

Geschreven op

Naar het overzicht

Rijk verleden en fraaie toekomst

Een rijk verleden en een fraaie toekomst komen samen in de prachtige autoshowroom van Kimman in Hillegom. Daar waar tientallen jaren antieke... Lees meer »

Waan je een echte F1-coureur

Op zoek naar het ideale bedrijfsuitje? Dan is Racesquare de plek voor jou en je collega’s. Waan je een echte Formule 1 coureur bij het grootste... Lees meer »

De ultieme asfalt-Jeep

De Jeep Wrangler heeft een speciaal plekje in het hart van iedere autoliefhebber. Het is een heerlijke wagen om offroad mee te rijden, maar... Lees meer »

001: Licence to thrill

Met een naam als ‘001’ ligt het voor de hand dat je tot de tanden bewapend bent met gespierde en hightech snufjes. Hét visitekaartje van... Lees meer »

Above and beyond

Wie een Jaguar, Land Rover of Range Rover ziet rijden, herkent direct de historie en legendarische auto’s van deze Britse merken. Ze worden... Lees meer »

Stijliconen met passie

De rondgang die Bart Jozen maakt door het pand aan de zuidelijke ringweg van Alkmaar zegt vrijwel alles. Hij toont de nog vrijwel nieuwe... Lees meer »

Brits tot in zijn haarvaten

Een Range Rover is – laten we er niet omheen draaien – zodanig fors dat je bij voorkeur je eigen oprit of liever nog oprijlaan moet hebben... Lees meer »

La Corsa piu bella del mondo

Van 13 t/m 17 juni wordt de Mille Miglia 2023 gereden. Deze beroemde Italiaanse race voor klassieke auto’s met als prachtige slogan ‘la... Lees meer »

Terug naar de toekomst

Het is een nijpende gewetensvraag voor veel ‘historiesnuivers’ met klassieke auto’s: de geliefde automobiel in originele staat houden met... Lees meer »

Gestroomlijnde oase van rust

Mercedes maakt vaart met de transitie naar elektrisch rijden. Een must in deze tijd, maar voor menig rijder van Das Haus zal het toch even... Lees meer »